"let there be among you a group that invites to the good, orders what is right and forbids what is evil,
and they are those who are successful..." (3:104)

Thursday, September 4, 2008

memperkenalkan...

memperkenalkan...
insan2 yg menjadi tulang belakangku selama ini dlm mengharungi liku2 perjalanan dlm kehidupan yg serba mncabar ini...insan2 yg amat aku sayangi...


ayah...
adam bin hj cholan - 30 jun 1959 - segamat, johor
mempunyai karekter yg tegas, garang, dan kelakar...mudah bergaul dgn org lain...masa kecik2 dulu, aku ckup takut dgn ayah...bila dh besar ni, tkut jgak...tp dia dh x garang mcm dulu lg…biasalah, bila dh dewasa lainlah caranya pulak…kami bnyk brbincang jika ada masalah…aku amat2 menghormatinya…tkut nk lawan ckp dia... wlaubgmnpun, dlm ketegasannya tersembunyi sifat kasih syg yg adakalanya tidak ditunjukkan kpd istri dan anak2…aku sayang ayah...

mak...
jamaliah bt sulaiman - 20 mei 1958 - parit buntar, perak
seorg yg sgt lemah lembut dan penuh dgn sifat keibuan...trus trang aku katakan, smenjak aku dilahirkan hingga ke hari ini, x pernah sekalipun aku mndgr dia meninggikan suara memarahi aku dan adik2…sifat kasih sygnya benar2 terserlah…masa kecik2 dulu, aku slalu lawan ckp mak…pernah jgak aku buat mak mnangis sbb kenakalan aku…tp skrg x lg…aku dh brjanji pada diri sndiri supaya x mngulanginya lagi…aku amat2 menyayanginya...



nana...
nurul syazana bt adam - 31 mei 1988 - hospital besar, kuala lumpur
ni adik kembar aku...dia kluar awal seminit dari kembarnya...dia ni agresif skit...ayah ckp, mcm jantan...tp bknlah tomboi, cuma perwatakannya agak ligat dan peramah...perangainya mirip ayah skit...bleh tahan panas baran jugak,haha...kalau bab keje umah, kna suruh baru buat...tp kalau bab kluar gi beli brg ke, sruh bwk keta ke, cepat la dia...xyah disruh...dia sorg yg rajin... kalau dia xde kt umah, sunyi la skit sbb suara dia je bleh dgr satu taman, haha...

nani...
nurul syazwani bt adam - 31 mei 1988 - hospital besar, kuala lumpur
dia ni kluar seminit selepas nana kluar dari perut ibuku...kluargaku anggap dia adik, sbb kluar lmbt...tp ada org ckp, yg kluar lmbt tu kakak sbb dia bg pluang kt adik kluar dulu... ntah la, mana2 pun bleh kot,haha...dia ni berbeza dgn kembarnya...dia ni ikut mak skit... lemah lembut dan agak pendiam...tp kalau brsembang ngan kembarnya, x jgak...bleh tahan jgak suaranya...kalau kt umah, rjin tlg mak kt dapur...ada je keje dia buat...masak, basuh kain, lipat kain, basuh blk air lah...mudah kluarkan air mata, sikit2 nangis, hehe...


man...
muhammad azman shah bin adam - 23 april 1998 - hospital besar, kuala lumpur
adik aku yg bongsu...permata hati kami sekeluarga...14 tahun beza umurnya dgn aku...dia ni pun bnyk ikut prangai ayah...riuh mulut dia, x brenti2 brcakap...aku rapat dgnnya...adik kesayangan la katakan,haha...kalau kluar sorg2, aku slalu bawanya skali...cuma ayah pesan padaku sruh tengok2kn dia...ayah dh x garang mcm dulu lg... mngkin krana faktor usia...so, dia pesan sruh pantau adik aku ni terutama pada peringkat usianya yg mudah utk terpengaruh dan keinginan yg tnggi utk belajar benda baru...insyallah, akan aku cuba sedaya upaya utk mnjalankan amanah ayah tersebut...


ayang...
siti fadhilah bt abdul hamid - 13 november 1987 - hospital besar, kuala lumpur
rasanya, kebanyakan rakan2 blog telahpun mengenalinya...bagi yg masih belum kenal, dialah kekasih hatiku...x terlalu lama, dan x terlalu baru aku bersama2nya...wlaubgmanapun, kami telah lama mengenali antara satu sama lain...aku amat2 menyayangi dan mencintainya... harapan agar apa yg dirancang mnjadi kenyataan dan ianya berkekalan, insyallah...smoga hubungan ini diberkati oleh ALLAH swt dan direstui kedua2 org tua kami...doakan kami...





25 comments:

FoO dA fIrSt#1 said...

lan, nama mak hang sama ngan nama mak aku. JAMALIAH BT OMAR

sname said...

sama gak dengan nama mak aku NAIMAH bt Yaccob

hijau bumi Tuhan... said...

yasir...
yeke, la baru aku tau nama mak hang...kira kita ni adik bradik bapak sama, mak lain la ye, haha...

abe...
jamaliah = naimah...??? huhu...


salam perjalanan...

Anonymous said...

jamaliah = naimah???

aboy said...

hahaha...mende la ko ni bear...tapi lan kan..dah syok2 baca salasilah keluarga ko kan...yang last2 skali ayang...alamak...Sweett nye...kalau aku jadi perempuan...dah ngurat ko awal2 bro..hehehehe..jangan marah dila...

**blog dah maju tu..cantik la beb..=)

hijau bumi Tuhan... said...

hak hak hak...
saje je test jiwang sket, keh3...

bleh la sket2...tp aku dh kemaruk ngan blog ni...asyik mengadap blog je kt opis ni...biase la, baru lg, tgh semangat waja, hahaha...


salam perjalanan...

aQu daN SesuAtu said...

lan samapai ati yang kata aqu sengal..... hehehehe
thaks ambil aqu semalam.
aqu doakan...

hijau bumi Tuhan... said...

alamk boxer,sori la...aku men2 je la, jgn la marah,hehe...tq doakan...
tp aku nk tnye,sape cikgu BM ko dulu...x penah plak blaja prkataan 'samapai'...assapai penah le,huhuhu....
ko ni mmg la boxer......hak3


salam perjalanan...

aboy said...

hahahaha....=)..lawak2..

aQu daN SesuAtu said...

cikgunya baek hati
hehehehe

yazilahyazir said...

salam lan...
yg last skali tu yg paling sayang eh...
hahhaha

hijau bumi Tuhan... said...

sayang semua la kak...huhu


salam perjalanan...

sname said...

haha
boxer mmg sengal..

sname said...

dila xde blog ke?
ke privacy
hehe

hijau bumi Tuhan... said...

aku dh sruh buat...
dia malas nk buat...


salam perjalanan...

keLaPe daN orKiD..... said...

peeeewit sme mmg comel la tp yang last 2 pling comel kekekeke el akn doakan abg n kak dila bhgia smpai ke ank cucu kekekekekek

come on la...heheheh

PPT said...

Sama macam mak aku:
AISHA BINTI SULAIMAN

Jangan ada pantun, cerpen, tajuk lagu ka apa ka macam kawan kita yang sorang lagi tu udah.....

Cheers....

Anonymous said...

assalamualaikum..

Satu keluarga yang bahagia, semoga sentiasa berada di dalam Rahmat-Nya dan Keampunan-Nya.

-GDR-

hijau bumi Tuhan... said...

owh yeke bang...
hahaha, sket2 je bang...
kwn kita tu dh advnce dh,hehe...


salam perjalanan...

sname said...

hahahaha

Rindu Alam Indah said...

yg last aku xtau pon lan...
kira lps fariza ko la erkk..?

hijau bumi Tuhan... said...

apa plak...mane bleh lngkah bendul...lepas ni ko la...
hahaha...


salam perjalanan...

FoO dA fIrSt#1 said...

banyak tol komen....

-A.N.G.A.H- said...

slamat berbahagia. angah turut doakan apa yang dihajati di makbulkan. kalau jadi jgn lupa jemput k.... dari sarawak pun angah sggup datang....


salam borneo...

Stoner said...

gilew ah

AYANG

kah3

lepas ni jd menantu sarjan misai la

dila~!!!cpt sket habeskan stdy

jgn makan jek...huhu