"let there be among you a group that invites to the good, orders what is right and forbids what is evil,
and they are those who are successful..." (3:104)

Wednesday, December 30, 2009

cuti oh cuti...

fuh, lama jgak aku bercuti hujung tahun ni...2 minggu lebih jgak la bercuti...bkn gi mana2 pun, saje menghabihkan cuti...maklum le, pekerja kontrak mcm aku ni, mane bleh carry frwd cuti ke tahun depan...so, kena la abiskn jgak...ditambah plak dgn cuti2 umum, jadi pnjg la cuti aku ni, hehe...cuti ni, bnyk abihkan masa dgn fmly je...mau tak nye, dlm 2, 3 mnggu lepas, umah aku tak putus2 dikunjungi sanak saudara dari kmpg...semuanya bwk anak masing2 bercuti ke KL...mula2 fmly belah bapak aku...pastu disambung plak dgn fmly belah mak aku...seronok bile dpt berkumpul sekali sekala...

tp mnggu ni, dh sunyi blk...semuanya dh kembali ke kmpg...mnggu dpn dh nk mula skolah blk...dh takde buat apa2 kt umah, aku pun dtg le opis blk...sbnrnye bnyk lg keje nk kena setelkan...tp dlm mood cuti ni, maleh pulak rasenye nk buat keje, hehe...buat la sikit2 mane yg boleh disetelkan...yg mane tak sempat, tahun depan la jwbnye, haha...tp yg penting2 dh diselesaikan...ramai kwn2 kt opis masih bercuti...maklum le, masing2 dh bekerja keras utk Sukan SEA hari tu...alhamdulillah, kontinjen Malaysia berjaya mengatasi target yg ditetapkan...kalo tak, silap2 tak dpt cuti la, hehehe...

dikesempatan ini, rasenye tak terlambat lg utk mengucapkan selamat tahun baru 1431 hijrah dan selamat tahun baru 2010 yg akan dtg...smoga tahun yg mendatang akan lebih diberkati oleh Allah s.w.t, insyallah...smoga sgala azam baru yg diimpikan dpt dilaksanakan dan dicapai dgn usaha yg berterusan dan istiqamah...pastinya liku2 dlm kehidupan akan lebih mencabar di masa akan dtg...doa agar ia dpt dilalui dgn tabah dan sabar...smoga dipermudahkan segala urusan yg baik, insyallah...

"dengan nama Allah yg maha pengasih lg penyayang...segala puji itu bagi Allah, Tuhan sekalian alam...rahmat dan sejahtera atas penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w dan atas keluarga dan sahabat2 Baginda sekalian...ya Allah, Engkaulah Tuhan yg kekal selama2nya, sedia ada, tiada permulaan...kelebihan Mu maha besar, kemurahan Mu sangat2 diharapkan...tibalah sudah tahun baru, kami mohon kepada Mu agar terpelihara kami sekalian di dalam tahun baru ini drpd tipu daya syaitan2 yg terlaknat juga dari kuncu2 syaitan dan bala tenteranya...dan kami mohon dari Mu akan pertolongan mengalahkan runtuhan nafsu amarah (nafsu yg mendorong kpd kejahatan)...kami mohon jua kpd Mu ya Allah akan rasa sedia ingin membuat kerja2 kebajikan yg boleh mendampingkan diri kami kpd Mu...ya Allah, Tuhan yg maha agung lagi mulia...ya Allah, Tuhan yg sebaik2 yg mengurniakan rahmat..."

Monday, December 21, 2009

dari pengkalan balak ke bandar hilir...
























































gathering oh gathering...alhamdulillah, skali lg dpt berkumpul bersama2 ahli persatuan PERLU...kali ni pengkalan balak, melaka menjadi pilihan...walaupun sampai agak lambat, tp kemeriahan tetap terasa...lama tak mandi laut, best woo, hehe...terima kasih kepada pihak penganjur yg sudi mnjemput sy...sori la, tak menepati pakaian yg ditetapkan di malam bbq, hehe...lepaih gathering, sempat lg round2 bndr melaka...tp syg la, tak semua yg dpt join atas sebab2 yg tak dpt dielakkan...kalo sume ada, mesti lg best...takpe la, insyallah next time kalo ada rezki, kita jumpe lg...tahniah buat pihak penganjur yg menjayakan program ini...adios amigos...

nota: penangan tarik tali dok rasa smpai sekarang...habih satu badan sakit2...pinggang takleh nak straight, adoi laa...huhu...

Monday, December 14, 2009

bukit langat...

hari sabtu lepas, akhirnye berjaya jgak aku smpai puncak bukit langat (bukit tinjau) bersama abg wahab...semenjak dh dpt geng mengayuh ni, semakin jauh la melebarkan sayap, hehe...sblum ni, bile kayuh sorg2 asyik tak kesampaian je nk sampai puncak...kayuh sorg2 mmg tak motivate btol...baru separuh jln, dh rasa penat gile...tp bile berkawan, rasanye nk kayuh smpai mane2 pun boleh, haha...

kalo dulu, di kala kesyahduan pagi hujung minggu, pastinya aku masih lagi beradu dlm selimut sehingga matahari dh tegak atas kepala, hahaha...tp kebelakangan ni, pagi hujung minggu adalah waktu yg ditunggu2...mlm sblum tu, pasti dh ada yg hntr sms, "salam bro, esok kayuh mana ?"...tak pun, "salam bro, esok tnggu kt tmpt biase...kita kayuh bukit langat..." dan bermcm2 lg la sms yg diterima...mlm tu jgak aku dh ready semua kelengkapan, haha...seawal pkul 6.30 pagi, selepas solat subuh, masing2 dh ready nk berkayuh,...begitulah rutin setiap minggu...adakala ramai, adakalanya 2 org pun jadik, haha...

ada yg bwk road bike, ada yg bwk m.t.b...dorg ni semua mcm aku jgak, kenal di tgh jalan je...bile jumpe, tegur, ambik no tepon, pastu hujung minggu roger...makin lama makin ramai yg join...tp kebanyakan dorg ni dh mcm kuda...mula2 jumpe hari tu, dh ajak aku kayuh dari ampang sampai sg. telaka ngan pangsun...ada gak yg ajak gi smpai genting sempah...peh gilo, taknak aku, mau tercabut kepala lutut aku, haha...slow2 la bro, saya beginner lg...main dekat2 dulu la, hehe...yg bagusnya, walaupun dorg ni kuda2 liar, tp dorg tetap jgak tunggu dan kayuh sama2 dgn kuda2 yg baru nk belajar ni bile dlm xpdc, haha...lepas ni, hrp2 dpt le join dorg gi jauh2...mmg best la kayuh ramai2 ni...teringat zaman blaja dulu, kayuh ramai2 ngan member pakai beskal fakulti, hehehe...

nota: hajat dihati sebenarnye nk main off road, tp tak kesampaian lg...xpe la, layan road dulu...dorg ckp, kayuh ni ada musim...time ni tgh musim kayuh road...time musim off road nti, baru masuk trek, haha...anyway, thanks to bro wahab, om, rizal dan faizal yg selalu roger aku...bnyk gak dpt belajar dari otai2 ni...apa yg penting, safety, safety, safety...

ngantok...

hhuuwwaarrgghhh...ngantoknye kt opis pagi ni...tgk bola punye pasal smlm...bdn dh le tak cukup rehat 2, 3 hari lepas...bantai pulak tgk bola sampai 2 pagi, huhu...team arsenal punye pasal, tgk jgak la, haha...nasib baik le menang 2 - 1 lwn liverpool, pueh le ati skit...walaupun main mcm hampas, game ntah ape2 ntah...trima kasih pada johnson yg ter'score' sendiri, hehe...

nota: aaiii, mata ni mcm ada gam je...dpt bantal sedap ni, huhu...

Wednesday, December 9, 2009

siapakah...

siapakah orang yang sibuk ?...orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s...

siapakah orang yang manis senyumanya ?...orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun..." lalu sambil berkata,"ya Rabbi aku redha dengan ketentuan-Mu ini", sambil mengukir senyuman...

siapakah orang yang kaya ?...orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini...

siapakah orang yang miskin ?...orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada dan sentiasa tamakkan harta dunia...

siapakah orang yang rugi ?...orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...

siapakah orang yang paling cantik ?...orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik...

siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas ?...orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang...

siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit ?...orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya...

siapakah orang yang mempunyai akal ?...orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka...

Tuesday, December 8, 2009

sasaran 30 - 35...


tinggal beberapa jam sahaja lagi, temasya Sukan SEA XXV, Laos 2009 akan dimulakan secara rasminya pada 9 Dis 2009 (esok)...sebahagian dari kontinjen negara telah berada disana dan selebihnya akan menyusul secara berperingkat2, dgn satu tujuan demi utk menggalas harapan seluruh rakyat utk menjulang nama Malaysia dipersada sukan di rantau asia tenggara ini...30 – 35 pingat emas telah disasarkan pada temasya kali ini berdasarkan pencapaian semasa para atlet serta jenis sukan yg dipertandingkan...semoga dgn keberkatan dari-Nya serta kesungguhan dan semangat para atlet, sasaran tersebut dpt dicapai dan diharapkan kontinjen Malaysia dpt melakukan yg lebih baik dari yg dijangkakan...himpunan doa dan sokongan seluruh rakyat Malaysia amat diharapkan dlm memastikan kejayaan kontinjen negara...selamat berjuang wira-wira negara..."Malaysia Boleh..."

Wednesday, November 25, 2009

korban...

semoga pengorbanan Nabi Ibrahim AS dan kesabaran anaknya, Nabi Ismail AS dlm menunaikan perintah Allah SWT dapat dijadikan pedoman dan pengajaran kpd kita bahawa betapa besarnya nilai pengorbanan yg ditunjukkan terutamanya ke jalan Allah SWT...hayatilah pengorbanan yg telah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat dlm dakwah mereka selama usia mereka di masa lampau...jika tidak dgn pengorbanan itu, mngkin kita masih belum bergelar seorang muslim, dan mungkin kita masih terkapai2 mencari kebenaran...semoga aidiladha kali ini akan menjadikan kita umat yg sentiasa ingin berkorban ke jalan Allah SWT dgn hati yg ikhlas, insyallah...

jika sukar utk menghayati pengorbanan2 tersebut...cubalah utk menghayati pengorbanan ibu dan bapa kita yg telah berkorban segala2nya utk membesarkan dan mendidik kita sehingga mnjadi manusia yg berguna tanpa mengharapkan apa2 balasan...pastinya kita tidak mampu utk membayar semula harga pengorbanan yg telah diberikan oleh mereka kepada kita sewaktu kita kecil dahulu...

selamat menyambut hari raya korban @ aidiladha 1430H...

Monday, November 23, 2009

hantu oh hantu...


mmg seram siot crite ni...walaupun lakonan semata-mata, tp mmg mcm real la...lain dari yg lain crite ni...slalunye dlm crite hantu, akan memaparkan wajah2 hantu yg menakutkan...ada yg terbang, ada yg merangkak, ada yg meniarap, ada yg berbungkus dan sebagainya...tp crite ni langsung takde nmpk hantu...tp lebih seram lg berbanding crite2 yg dok tunjuk muke hantu tu...

mula2 gi kedai cd, nk beli crite 2012, tp sold out daa...tetiba brader yg jual cd tu rekomen crite ni...dia kata seram tahap gaban...apa lg, layan je la...ok jgak sekali sekala layan crita seram ni...tp jgn selalu la...kalo bleh elakkan, lg bagus sbb bila dh terlalu seram, boleh mempengaruhi pemikiran...adik kembar aku yg pompuan langsung terbayang2 crite tu...adik laki aku yg bongsu tu, smpai terbawak2 dlm mimpi la pulak...

bukan le nk promote crite ni...saje je berkongsi cerita...kelakar jgak tgk gelagat adik-beradik aku yg takut tgk crite ni...kebetulan mlm tu kami tgk dgn mak...yg paling kelakarnye, bile time seram dan suspen, semua adik2 aku melekat kt mak, hahaha...ada yg tutup mata guna bantal, ada yg tutup pakai tangan, ada yg terus menyorok blkg mak, haha...bkn apa, dh lama kami tak menonton bersama2 sejak adik2 aku dh merantau belajar di IPTA masing2...aku sbg abg sulong, msti la control macho buat2 tak takut, hehe...alah, kalau dihayati crite tu, mmg le timbul rasa takut ye tak...tp bile pikir blk, semuanya lakonan semata2, hahaha...

nota: seronok jgak sekali sekala layan movie bersama2 family...i love my family...

Thursday, November 19, 2009

memang kurang ajar...

coretan aku yg sebelum ni baru je menceritakan tentang perangai bdk yg tak reti hormat org tua…semalam, aku diperlihatkan lg dgn gelagat anak2 muda belasan tahun yg agak kurang ajar perangainya...

kebetulan semalam aku menghadiri majlis mkn mlm dan anugerah wanita dan sukan di Majlis Olimpik Malaysia (OCM), Kuala Lumpur yg bermula jam 8 mlm...aku smpai awal dlm jam 7 mlm dan singgah ke masjid berhampiran utk solat maghrib...dipendekkan cerita, lepas solat maghrib, aku ke tmpt parking keta utk ambil pakaian utk bersiap ke majlis tersebut...tiba2 dgn selambanya terlihat 2 pasangan anak melayu lelaki dan perempuan (ikut raut wajah, mcm belasan tahun) memasuki perkarangan masjid dgn riuh rendah dan hilai tawa...yg lelakinya dgn rokok ditangan...yg paling kurang ajarnya adalah bdk2 perempuan tersebut yg memakai pakaian yg sgt seksi...seorg drpdnya memakai baju yg mempunyai bukaan leher yg amat luas sehingga menampakkan tali 'bra'nya...sebagai seorg lelaki normal, pastinya mata aku terarah ke situ, huhu...astarfirullahalazim...dgn muka toya, mereka berjalan melintasi btol2 dihadapan tangga masjid...rupa2nya mereka mengambil laluan 'short cut' dari pintu hadapan masjid, dan keluar mengikut pintu kecil di bahagian belakang masjid...padahal waktu itu, ramai org2 tua yg memerhatikan mereka kerana baru selesai solat maghrib...

dimanakah rasa hormat anak2 muda ini kepada rumah Allah...mngkinkah ini salah kami yg nmpk dan tidak menegur ini...mngkinkah ini perkara biasa sbb bdk2 itu tiap2 hari lalu disitu...atau mngkinkah org2 yg nmpk ni malas nk campur hal anak2 muda itu...atau mngkinkah sudah hilang keberanian dihati utk menegakkan apa yg betul, dan menegur apa yg salah...ada juga terlintas dihati aku utk menegur bdk2 itu, tp rasanya tiada kekuatan utk aku membuka mulut...rasanya sudah boleh dijangka apa yg akan dijawab oleh mereka...pastinya mereka akan mempersendakan teguran aku dan mngkin juga mereka akan berkata, "mak bapak aku pun tak kisah, yg kau nk sibuk2 ni kenapa...!!" semakin hari kita semakin lemah utk menegakkan perkara yg betul sehingga terjadinya perkara sedemikian...tak tau lah siapa yg salah...aku tak kisah kalau mereka berpakaian dan berperangai sedemikian di disko2 atau kelab mlm...tp ini masuk masjid dgn cara begitu, masyallah...kalau singgah smyg, xpe la jgak...ni siap buat bising lg...kurang ajaaarrr punye budaakk...

nota: sekadar renungan shbt2 yg membaca...tak mustahil, shbt2 juga akan bertemu dgn situasi sebegini pada masa kan dtg...atau mngkin lebih teruk lg dari ini...skrg ni pun dah ada kes buang bayi di masjid..."apo nk di kato...tgk ajo lah...den nk koba, den tak brani...takut nti bdk2 tu pnggil geng, abih den dorg soosaahh..."

Monday, November 16, 2009

sabar...

pagi2 bute dh naikkan darah org...kalau ye pun nk cepat, tak bleh ckp elok2 ke...ni tak, main sembur je...elok org nk tolong, terus x jadi nk tolong...nk mntk tolong org tu, biarlah beradap skit...ntah la, bdk2 zaman sekarang ni mmg susah nk bwk berbincang...kalau kata kurang ajar, tau pulak marah...tp tu la hakikatnya...manusia ni ada rasa timbang rasa...walaupun benda tu susah, tp kalau dibincang elok2 dan kena dgn gayanya, insyallah boleh di tolong...ini tidak, nk mntk tolong mcm nk mkn org...xpelah, anggaplah ia masih muda dan mentah utk menilai rasa hormat tu...kalau adik beradik sendiri atau org yg rapat, mmg dh lama kena siku...sabar je la...

bdk2 zaman skrg ni mmg tak reti nk hormat org yg lebih tua darinya...kalau dulu, kita bukan main takut dgn org2 tua ni walaupun bukan ibubapa kita...tp skrg tak lg...mngkin bukan semua mcm tu, tp dah ramai yg begitu...baru habis sekolah, dah rasa terlalu besar utk berkata2...tu belum lg masuk U, ntah2 mak bapak sendiri pun dipijaknya...aku tau la cable kau besar...tp jgn ingt org takut dgn cable kau tu...ntah la, aku doakan kau boleh berubah...kau ada potensi, tp kau sgt belum matang lg...kalau mcm ni attitude kau, mmg kau tak boleh maju dan takkan kemana2...aku pikirkan ni tugas dan tnggunjawab aku je...kalau tak, jgn harap aku akan layan org yg berperangai mcm kau ni...dan aku pasti xde siapa yg akan tolong kau jika perangai kau terus mcm ni...patut la kau xde kawan...wallauhualam, sabar2...

22...

hepi besday yg ke-22 diucapkan kepada cik warna warni kehidupan pada 13 nov 2009 yg lepas…dgn harapan smoga dipanjangkan umur…diberi kesihatan dan kesejahteraan sepanjang hayat…dimurahkan rezeki dan dijauhkan dari kesusahan…smoga mendapat keputusan cemerlang dlm peperiksaan yg lepas dan terus cemerlang dlm pengajian…smoga mencapai cita2 yg diidamkan dan menjadi insan berguna didunia dan dimuliakan diakhirat kelak…doa agar Allah swt sentiasa memberi perlindungan dari sebarang bentuk musibah dan bala bencana dan sentiasa mendapat barakah dari-Nya


salam sayang...
salam perjalanan...

Friday, November 6, 2009

kelate vs nogori...


final piala malaysia 2009...

7 november 2009...
8.45 malam...
stadium nasional, bukit jalil...

Tuesday, November 3, 2009

celaru...

aduhai, makin bercelaru la negara kita ni...hari tu, pihak berkuasa nk jalankan hukum sebat, ada pulak yg membangkang…kononnya tak berperikemanusiaan…org yg nk kena sebat, rilek je…org lain pulak yg sibuk2 nk tegakkan benda yg salah…dorg tak sedar agaknya yg dorg lawan tu adalah hukum Allah s.w.t…yg terbaru, ustaz mengajar agama, kena tangkap…mngkin tangkapan dibuat atas niat utk memerangi ajaran sesat dan sebagainya…wlaubgmanapun, kena la siasat btol2 dulu…pastikan ada saksi dan bukti kukuh…kalau betul ada unsur2 ajaran sesat, barulah bertindak…

rasanye, ramai lg manusia yg perlu ditangkap di kelab2 malam, pusat2 hiburan, rumah2 urut, pusat2 pelacuran dan sebagainya…adakah disebabkan tempat2 ini mempunyai 'tauliah', jadi mereka tak perlu ditangkap…manakala ustaz yg mengajar agama tp tak 'bertauliah' perlu ditangkap…wallahualam…pengajaran di negara2 jiran dh banyak, takkan x sedar2 lg…mcm2 benda pelik dh berlaku skrg…oh, Malaysia ku…

Monday, November 2, 2009

macam maradona la...


"kau punye gol hari tu, mcm maradona la...aku suke kau...lain kali buat lg, hahaha..."

Wednesday, October 28, 2009

ke teluk batik yeop...

kejap lg teman nk ke teluk batik...ada kursus dan bengkel berkaitan kerja...semua staff cawangan teman terlibat...kami di sana smpai hari sabtu ni...rasanye tmpt penginapan teman dekat dgn tmpt kerja sdr azmi @ beautifool life...kalo ada rezki, insyallah bleh le jumpe dia...tu pun kalo beliau tak sibuk dan jadual teman tak pack la...moh le ke teluk batik yeop...

nota: slmt maju jaya diucapkan kepada kontinjen MSN ke festival sukan FESMAS yg akan berlangsung di kangar, perlis...pastikan kejayaan menjadi milik kita...

Tuesday, October 27, 2009

slmt pengantin baru abang...


tahniah dan slmt pengantin baru diucapkan kpd abg fendi @ abang yg telah melangsungkan perkahwinan dgn kak fatin...semoga jodoh berkekalan ke anak cucu dan keakhir hayat..."lepas ni xleh le nk join main snuker lg...tp kalo ada brani, jom le, hehehe..."

Friday, October 23, 2009

teruskan perjuangan...


'patah tumbuh, hilang berganti'...tahniah dan syabas diucapkan kepada Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU, UiTM) yg telah melantik pucuk pimpinan yg baru utk menerajui persatuan...tahniah kpd ajoy (presiden baru) serta MT yg lain yg telah dilantik...smoga dpt mengepalai persatuan ini dgn jayanya...pastikan ia terus relevan terutama dlm memberi khidmat bakti kepada fakulti khasnya, dan UiTM amnya...pertahankan persatuan yg selama ini kita sama2 perjuangkan...pastinya dugaan sentiasa mendatang...namun, anggaplah ia sebagai satu cabaran yg akan mendewasakan...setiap pengalaman, pasti berguna utk masa hadapan...jgn lari dari cabaran tersebut kerana ianya pasti akan membantu dlm berdepan dgn situasi2 di alam perkerjaan nti, percayalah...teruskan perjuangan, teruskan perjalanan...

nota: maaf tak dpt menghadirkan diri ke AGM hari tu...tetiba kena ganti org ke seminar di genting highland...apa bleh buat, arahan perlu dijalankan, haha...

Tuesday, October 20, 2009

tahniah dato' nicol...

















tahniah dan syabas diucapkan kepada dato' nicol ann david, ratu squash negara yg telah mengharumkan nama negara selaku pemain no. 1 dunia dlm sukan tersebut...hari ini merupakan hari bersejarah buat beliau khasnya, dan sukan tanah air amnya dimana hari ini YB menteri belia dan sukan telah merasmikan majlis menamakan gelanggang squash utama di kompleks squash negara di bukit jalil sempena nama dato' nicol sendiri, serta 'galeri nicol david'...terasa bangga bila berada di dlm dewan sebentar tadi...tayangan2 memaparkan rentetan kejayaan demi kejayaan semenjak dari kecil, seawal umur 6 tahun, ratu squash ini telah menjinakkan diri dlm sukan tersebut...

sememangnya penghargaan ini dilihat amat baik sekali dlm usaha utk menghargai penat lelah dan pengorbanan beliau utk menjadi yg terbaik dlm sukan yg diceburi ini...selain dari mempunyai bakat yg sememangnya sudah terserlah, beliau juga merupakan seorang atlet yg sgt gigih, fokus, dan berwawasan dlm mengejar cita2...jika dilihat 'attitude' yg beliau tunjukkan sebagai seorg atlet, mmg layak beliau menyandang gelaran no. 1 dunia tersebut...bukan saja dlm gelanggang, bahkan diluar juga beliau menunjukkan profesionalisme yg tinggi dan mudah didekati oleh org lain...beliau merupakan ikon sukan yg boleh dicontohi terutamanya dari aspek kesungguhan, komitmen, dan pengorbanan yg telah ditunjukkan...

tahniah buat dato' nicol ann david diatas penamaan gelanggang utama sebagai 'ARENA NICOL DAVID...'

nota: kepada atlet2 lain, 'attitude' tersebut perlu dicontohi...ikutlah resmi padi, "makin berisi, semakin tunduk kebumi..." bukan bermaksud rebah kebumi, tp tidak sombong atau tidak cepat berpuas hati jika mencapai sesuatu kejayaan...berusahalah bermati-matian utk negara...kami 26 juta rakyat malaysia mengharapkan sesuatu dari anda...segala bantuan yg termampu telah diberikan...usah hanya menuding jari kepada org lain jika kecundang...segala bantuan latihan dan kemudahan yg diberikan tidak akan bermakna sekiranya anda tidak mempunyai 'attitude' atau sikap utk berkorban demi negara...buktikanlah yg anda 'boleh' selaras dgn slogan 'malaysia boleh'..."you prove first, you show us the result...then we will support you along the way until the end...

Tuesday, October 13, 2009

cabaran demi cabaran...

ramai org berpendapat, hidup ni kalo xde cabaran mmg tak best...kena ada cabaran, barulah bermakna hidup ni...ada yg mmg suka dengan cabaran...tak kurang juga ada yg takut utk menghadapi cabaran dlm hidup ni...cabaran ni selalunya dikaitkan dgn masalah2 yg melanda dlm hidup kita...kalo bukan masalah, bukan cabaran la tu, ye tak...pada waktu tu, diri kita akan teruji utk berdepan dgn masalah tersebut dan bgaimana utk kita menyelesaikan...ada masalah yg boleh diselesaikan sorg2...dan ada juga yg memerlukan bantuan dari org lain...

mcm2 cabaran yg sering kita hadapi...cabaran dlm pekerjaan, dlm pelajaran, dlm institusi kekeluargaan dan termasuklah dlm diri kita sendiri...sebenarnya dari kecik lg kita mmg sudah terdedah dgn cabaran2 sebegini...tp mungkin masa kecik dulu, kita tak berapa nk ambil peduli tentang cabaran2 ni sbb ibubapa kita lah yg akan menjadi benteng utk berdepan segala cabaran tersebut...bila dh semakin dewasa, barulah sedikit demi sedikit cabaran itu akan mendatangi kita sendiri...

hidup ini bukanlah semudah yg disangka...kadang2 org melihat kita amat senang dan gembira...tp hakikatnya, setiap individu pasti sedang bertarung utk menghadapi cabaran dgn cara masing2...bagi aku yg boleh dikatakan masih baru dan mentah dlm dunia pekerjaan ni, mmg cabaran2 tersebut bnyk mempengaruhi...hampir setiap hari, akan ada benda2 baru yg muncul terutamanya masalah2 yg perlu diselesaikan...semoga diberi kekuatan dan dipermudahkan utk aku menempuhinya...semoga ia lebih mendewasakan...

hijau bumi Tuhan...

sekali ku memandang...
kehijauan saujana mata...
semusim yang benderang...
hati riang nikmatnya Tuhan...

kita belalah bersama-sama...
kita jagalah harmoninya...

semusim ia datang...
keindahan ciptaan Tuhan...
hijau yang terbentangan...
makhluk Tuhan bermesra-mesra...

kita belalah bersama-sama...
kita jagalah harmoninya...

damai terperi kicau menyanyi...
burung berkicauan riang terbang...
ombak menghempas pantai menanti...
indah biru laut ini pasti...

salam diberi insan di bumi...
itu nikmat hari-hari ini...
tegur dan sapa senyum ketawa...
itu tanda kita riang ria...

abadikan keindahan ini...

'hijau bumi Tuhan...'
'XPDC...'

Thursday, October 8, 2009

oh perut, sabar ye...

banyaknye jamuan hari raya...dari rumah terbuka saudara-mara dan kwn2, hinggalah ke jamuan di pejabat...biaselah, nama pun raya...minggu ni je asyik dok kena pakai baju melayu gi keje...semuanya gara2 nk menghidupkan suasana raya di majlis2 jamuan raya ni...kalau bulan pose turun 2 kilo, masuk raya boleh naik 4 kilo, haha...main belasah je semua...mulut mmg seronok la mengunyah, tp perut la yg jadi mangsa, hahaha...

nota: "kesian perut aku...mintak maaf ye perut, bukan sengaja nk sumbat...tp tak tahan tgk makanan2 tu...nti kalo tak sumbat, tuan rumah kecik hati pulak...xpe, jgn risau...nti aku hadiahkan kau dgn pil chi kit teck aun, hehehe..."

Monday, October 5, 2009

berhati-hati...

sering kita dgr kes-kes ragut, rompak, samun, pecah rumah dan sebagainya...kebanyakan kes tersebut menggunakan kekerasan dan sesetengahnya sehingga mencederakan mangsa... tp kebelakangan ni, tak payah pakai kudrat pun dh boleh tibai duit org...bukan sikit2, kadang2 smpai ribu2 pun ada...bukan apa, rasa tergerak utk berkongsi coretan ni sbb dh berdepan dgn situasi ni...wlaubgmanapun, bukanlah aku yg jadi mangsa ataupun berada dlm keadaan tersebut...tp beberapa individu yg berkait rapat dgn aku yg kena dan kes tersebut melibatkan aku utk membantu menyelesaikan masalah tersebut...

rasanye tak perlulah aku menceritakan sepenuhnya kejadian tersebut kerana ianya tidak boleh dihebahkan dan ianya masih dlm siasatan polis...cuma ingin berkongsi supaya sahabat2 semua tidak terkena juga...kejadian ni melibatkan warga asing (masa tu, warga arab)...kena hati2 dgn 'mereka2' ni terutamanya jika kita sedang membawa wang dlm jumlah yg banyak...tak tau la mcmmane depa ni bleh tau kita bwk duit bnyk...ada ilmu boleh bau duit kot, haha...menurut polis, dah bnyk kejadian2 begini berlaku...'mereka' tak perlu guna kekerasan pun, tp dalam tak sedar 'mereka' boleh curi duit kita...

so, berhati-hatilah...mngkin tak semua warga asing begitu...dan mngkin masyarakat kita sendiri juga ada yg sebegitu...pastikan shbt2 semua sentiasa berwaspasa...'mereka' ni penuh dgn tipu muslihat dan cara yg licik utk memperdayakan kita...cara yg 'mereka' gunakan dlm kes ni pun agak professional...mmg tak sedar, tau-tau lesap...huh, apa boleh buat...

Thursday, October 1, 2009

ya Allah, jauhkanlah ia...

● gempa bumi...
● tsunami...
● banjir besar
● ribut taufan...
● hujan batu...

pagi td dlm keta, on de way ke opis, dgr berita mengenai bencana2 alam yg sedang menimpa dunia kita skrg ni...suratkhabar pun menyiarkan liputan utama mengenai bencana2 yg tak dapat di bendung dan dielakkan oleh manusia yg kerdil ini...antaranya adalah kejadian2 seperti yg disebutkan diatas...sering jgak kita dgr berita2 mcm ni sblm ni...tp kali ni ia berlaku btol2 berhampiran dgn kita...bukan sekadar itu, malah ada juga kejadian yg melibatkan kawasan dalam negara kita...

masa skolah dulu, ingat lg bile cikgu geografi mengajar...dia ckp, negara kita ni terletak di luar lingkaran gunung berapi pasifik (iye kot, lebih kurang begitu la)...dgn erti kata lain, negara kita selamat dari kejadian2 gempa bumi dan sbgnya...masa tu, rasa bertuah sbb dilahirkan di negara ni, haha...tp skrg ni, negara kita pun dah mula dilanda sebahagian dari kejadian2 tersebut...ye lah, fakta geografi tu cuma kajian manusia je kan...kuasa Allah s.w.t siapa yg tahu...apa2 saja boleh berlaku...

kebetulan pagi tadi masa lalu MRR 2...serentak dok dgr berita2 kejadian ni, aku ternmpk satu poster sebuah filem yg akan ditayangkan tak lama lg...tajuknya '2012'...kalo ikut gmbr filem tu, crita dia mengisahkan kemusnahan dunia...ala2 crita 'the day after tomorrow' la kot...bkn la nk crita pasal filem tu...tp bile dgr brita2 bencana ni dan tertengok gmbr filem tu, rasa lain mcm la pulak...takut pun ada...ye la kan, kalo dgr ustat2 bg ceramah pun, pastinya mereka akan berkata yg kita ni sudah di penghujung zaman...kalo nk ikutkan petanda, mmg dah ada...tp ntah bile la agaknye, wallahualam...
bile fikir blk akan hari kiamat yg telah dijanjikan Allah s.w.t, rasenya diri ni mmg sgt2 tak bersedia, masyallah...terlalu takut untuk berdepan dgn keadaan tersebut...terlalu bnyk kesalahan dan kelalaian yg dilakukan oleh manusia skrg ni..."ya Allah, jauhilah dan lindungilah kami dari azab dan bala bencanaMu...jika Kau ingin memberi peringatan kepada manusia2 yg lalai, janganlah balasan itu dipertanggungjawabkan kepada kami dan insan2 yg tidak bersalah ya Allah...jauhilah kami dari tergolong di dalam golongan org2 yg lalai dan yg akan menerima balasan...sesungguhnya Engkau maha mengetahui segalanya, amin..."

Tuesday, September 29, 2009

boleh delete...

pengumuman...

adalah dimaklumkan bahawa no. tepon maxis sy iaitu 012-3652736 tidak lagi digunakan... sehubungan itu, kpd shbt2 yg masih menyimpan no. ini dlm tepon, boleh la men'delete'kannya sbb sy dh tak pakai no. tu lg...

no. baru sy adalah 019-6741943...rasenye ramai shbt2 yg dh tau no. ni...sim kad 012 tu xleh pakai sbb dh ada org lain yg pakai...bnyk no. rakan2 lama yg hilang...so tak dpt nk maklumkan pada mereka...kalau shbt2 sume terjumpa sape2 shbt lain yg masih nk kontek sy mnggunakan no. lama (012) tu, mntk tolong maklumkan pada mereka no. baru sy (019)...mntk tolong ye, terima kasih...

nota: nyesal gak terminate no maxis ni...celcom buat hal plak time raye hari tu...tensen btol, huh...

Thursday, September 17, 2009

salam syawal...

dikesempatan ini, sy memohon ampun dan maaf diatas dosa, kesalahan, dan keterlaluan sy kepada semua samada yg terang, mahupun yg tidak disengajakan...halalkan segala makan dan minum sy selama ini...seikhlasnya, sy juga mengampunkan segala dosa sesiapa sahaja sekiranya pernah melakukan kesalahan terhadap diri sy ini...

smoga syawal kali ini diberkati dan lebih baik dari sebelumnya...smoga ia memberi kenangan yg terindah bersama insan tersayang...bersama kita mengeratkan lagi tali silaturrahim sesama saudara...disamping bergembira, jgn dilupa insan2 yg kurang bernasib baik...dihari mulia ini, bersamalah kita bermaaf-maafan...jgn disimpan dendam dan amarah di masa lalu...bagi yg memandu, berhati-hati di jalanraya...akhir kata, SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI, maaf zahir dan batin...

nota: jika tak keberatan, jemput la ke rumah / kmpung...insyallah, ni la jadual sy sepanjang cuti aidilfitri...kalau nk bertandang, col la dulu ye...tkut nti xde kt rumah...maklum le, raye sakan, hehehe...

jadual raye :
19 sept 09 : bertolak blk kmpg di parit buntar (mlm raye)...
20 - 23 sept 09 : ada kt kmpg smpai raye ke-4...
24 sept 09 : bertolak blk KL...
25 sept 09 : ada kt KL (beraye umah sdare mare kt KL kot)...
26 sept 09 : pegi kuantan, hntr adik blk UIA kuantan...
27 sept 09 : ada kt KL (xde plan lg, haha)...
28 sept 09 : aduh, malasnye nk masuk keje blk, huaaa...

aduhai...

aduhai...bnyknye la majlis bukak pose yg kena attend...lg nk abis ramadhan, lg bnyk pulak org buat mjlis buka pose...maklumlah, masing2 berlumba2 nk buat majlis di saat2 terakhir ramadhan ni...ada majlis yg diselitkan sekali dgn solat terawih...tp ada jgak yg progmnye smpai pkul 9 mlm...tak sempat terawih berjemaah disurau...kalo nk buat, terpaksa buat sendiri dirumah...tp, rajin la pulak nk buat sorg2 kt umah tu kan, huhu...10 mlm terakhir ni, bnyk pulak rasenye aku tinggal solat terawih...berbeza dgn mlm2 yg awal...

kebanyakan majlis berbuka adalah merupakan majlis rasmi...mmg x dpt nk elak...tu belum kira kwn2 ajak buka lg, kalo tak pegi nti kecik hati pulak...aduhai, kuat btol dugaan 10 mlm terakhir ni...mmg btol pepatah berkata, "nak seribu daya, tak nak seribu dalih..." tp bagi insan yg mcm aku ni yg imannya tak berapa nk kuat, agak sukar la jgak...bkn apa, kita ni bukanlah alim sgt...tp at least dpt gi terawih tu, kira baik la jgak...nk hrp bangun mlm beribadat...niat tu ada, tp bila nk buat tu, tinggal niat je la, haha...

cuma nk bagi cadangan...kpd organisasi2 serta individu2 yg rajin buat majlis buka pose ni, mmg bagus dan sgt baik usaha serta ibadat anda semua utk bersedekah dan menjamu insan2 lain berbuka puasa...tp kalau boleh, buat lah di awal2 ramadhan atau 20 mlm yg awal tu...jgn lah tnggu penghujung puasa...seelok-eloknya biarlah 10 mlm terakhir ni diberi peluang kepada semua utk lebih fokus kepada ibadat2 di masjid spt terawih atau tadarus Al-Quran...wallahualam...

nota: aduhai, ramadhan aku kali ni tak berapa cantik lg, huk3...

Tuesday, September 15, 2009

hikmah...

bila ada sesuatu yg sebaliknya berlaku terhadap apa yg telah kita rancangkan, pasti ianya akan mendatangkan ketidakpuashatian...pastinya kekesalan dan kemarahan akan menebal dlm hati sambil memikirkan, kenapalah apa yg dirancang x menjadi dan ada saje perkara-perkara yg menghalang...lebih2 lg kalo seseorang individu yg menyebabkan perkara yg kita rancang, tak kesampaian...time tu, mesti ada rase mcm nk humban je individu tersebut dari bangunan 125 tingkat, haha...mcm2 lg la sbb musabab yg sering menyebabkan sesuatu perkara tak berjalan seperti yg dirancang...contohnye, kesesakan lalulintas ke, hujan ke, kerja ke, dan mcm2 lg...

kalo dipikir secara negatif, mmg semuanya nk dimarah...tp bile pikir secara positif, pasti sesuatu yg telah ditakdirkan Allah s.w.t tu mempunyai hikmah dan kebaikannya yg tersendiri walaupun ianya membuatkan kita marah atau tak pueh hati...adakalanya, Tuhan akan tunjukkan hikmah tersebut sejurus selepas kejadian tersebut berlaku...aku pasti sahabat2 juga pernah mengalami situasi sebegini dimana kita boleh nmpk kebaikan disebalik perancangan yg tidak menjadi tersebut...di ketika itu, barulah kita sedar lantas mengucapkan syukur kpd Allah s.w.t kerana menjauhkan kita dari perkara2 buruk sekiranya kita meneruskan perancangan kita tersebut...

tp itu mungkin bagi org yg boleh berpikir sedemikian...jika sebaliknya, maka dia akan terus menyalahkan keadaan diatas kegagalan perancangan yg telah diatur dgn rapi itu...sabarlah, walaupun tidak bnyk, tp pasti ada sekelumit hikmah jika sesuatu itu terjadi...jika bukan utk kebaikan kita pun, mngkin utk kebaikan org lain...kalo rasa2nya diri kita ni jenis yg tak bleh terima istilah "rosak program" ni...bulan pose ni sgt sesuai utk melatih diri sbb bile nk marah, akan teringat akan bulan pose...so slow la skit, tak jadi la nk marah2, btol tak...sama2lah kita usaha jadi yg lebih baik bulan pose ni...wallahualam...

nota: "arrghh, rosak progrm aku...xpe la, nk buat mcm mane...sabar2, ada hikmah disebaliknye, huhu..."

Friday, September 11, 2009

nyatok karung...

smlm baru habis kursus bantu mula & CPR anjuran unit kesihatan dan keselamatan pekerjaan MSN yg diketuai oleh otai FSR, Dr. Anuar Suun yg skrg ni bertugas di opis aku ni...dua hari aku kena attend kursus ni...ini merupakan kursus yg kedua utk bantu mula & CPR ini...yg pertama pada tahun lepas...seperti kata Dr. Anuar, beliau ingin tubuhkan satu pasukan penyelamat MSN yg berkemahiran dan ada kelayakan...dlm 30 org peserta jgak yg terlibat...

kursus kali ni agak meriah berbanding sebelum ni...sentiasa tak kering gusi dan berair mata dibuatnya...kali ni dpt jurulatih dari Kelantan iaitu En. Azlan...mmg kelakar orgnye...tak rasa pun masa berlalu, tau2 dh abis je...dgn muka yg agak toya, beliau sering membuat lawak2 yg spontan dan bersahaja...wlaubgmanapun, pengajarannya amat baik skali...terang dan jelas...tu yg syok dgr tu, haha...

yg klakarnye, beliau suka sgt menterjemahkan istilah2 injury tu kpd bahasa ibundanya iaitu dlm pelat kelate...bnyk perkataan2 pelik yg kami blaja, haha...salah satunya yg kami x bleh lupe dan dok sebut2 smpai hari ni adalah 'nyatok karung'...kalo org kelate, mmg tau la...tp yg bkn org kelate, mesti tergelak bile dgr kali pertama...nak2 lg dgn loghat dan gayanye yg toya tu, haha...nyatok karung ni sbnrnye kekejangan @ cramp...smpai skrg, dok jadi bahan, hahaha...

apapun, terima kasih bnyk2 diatas tunjuk ajar dari jurulatih...En. Azlan mmg best, (org nama azlan ni mmg best, cewaah) haha...terima ksih jgak pada organizer dan semua yg terlibat...trima ksih dari kami, batch CPR 2009 @ batch nyatok karung, hahaha...

Thursday, September 10, 2009

suku ke-3...

hari ni merupakan hari ke-20 ramadhan...bermakna, kita sudah pun memasuki suku ke-3 iaitu suku terakhir ramadhan pada tahun ini (suku pertama: 10 mlm awal & suku ke-2: antara mlm 10 - 20)...dalam suku terakhir ramadhan ini, Allah s.w.t telah menjanjikan kpd umat Nabi Muhammad s.a.w dgn satu mlm yg lebih baik dari seribu bulan iaitu mlm Lailatulqadar...seribu bulan tu kalau dihitung, lebih kurang 83 tahun...bayangkanlah 83 tahun ganjaran yg dikurniakan oleh Allah s.w.t kpd hamba2-Nya yg berpeluang menemui malam tersebut...

"bayangkanlah kalau kita solat...ganjarannya 83 tahun kita bersolat..."
"bayangkanlah kalau kita bersedekah...ganjarannya 83 tahun kita bersedekah..."
"kalau kita berbuat baik pada ibubapa...ganjarannya 83 tahun lah kita buat baik pada mereka..."
"kalau kita bantu anak yatim...ganjarannya 83 tahun bantu mereka..."
"anda bayangkanlah......"

tetapi...

"jika anda buat maksiat...83 tahun lah anda buat maksiat..."
"jika anda mencuri...83 tahun lah anda mencuri..."
"jika anda lawan ibubapa...83 tahun lah anda lawan ibubapa..."
"jika anda menipu...maka, 83 tahun lah anda ni seorang penipu..."
"anda bayangkanlah......"

"inilah yg akan berlaku sekiranya ianya berlaku pada malam Lailatulqadar..."

inilah sebahagian petikan dari tazkirah dari seorang ustaz, selepas solat terawih di Masjid Bukit Indah, Ampang semalam...kesimpulannya, berbuat baiklah sepanjang suku ke-3 ramadhan ini dan seterusnya pada masa2 akan datang...kita tidak pasti bilakah sebenarnya malam tersebut akan tiba...pastikan kita tidak melakukan kemungkaran di malam tersebut, na'uzubillah...

nota: sekadar berkongsi untuk peringatan diri sendiri dan sahabat2...

Tuesday, September 8, 2009

insyallah...

"insyallah"...atau maksud dlm bahasa melayunya ialah 'dengan izin Allah s.w.t'...sering kita gunakan bila kita berhadapan dengan situasi dimana kita tidak pasti samada boleh atau tidak kita melakukannya...jadi dengan kalimah ini, bererti kita menyerahkan sesuatu hal yg kita tak pasti tersebut kepada Allah s.w.t...bagi aku, semua perkara yg akan dilakukan juga perlu mendapat keizinan dari-Nya dahulu...walaupun perkara itu kita anggap sudah 100% confirm, kerana apa2 sahaja boleh berubah dgn kehendak-Nya...

baru2 ni, aku mndengar satu pendapat dari seorang cina di tmpt kerja aku yg mengatakan bahawa kalimah 'insyallah' tersebut adalah merupakan satu alasan yg akan digunakan oleh org melayu utk mengelak atau menolak sesuatu..."eleh, kalo ckp insyallah tu, maknenye dia tak kan pegi la tu...dh bnyk kali dah aku dengar org ckp insyallah, tp last2 x dtg pun..." lebih kurang begitulah ayatnya...berbulu jgak aku dgr...aku cuba menyampuk dan bertelagah pendapat dgnnya...cuba menerangkan apakah sebenarnya maksud kalimah 'insyallah' itu...dia menerimanya, tp masih lg berkeras yg kalimah itu hanya digunakan utk mengelakkan diri dari menjalankan sesuatu komitmen dan sebagainya...

nk marah kt cina tu pun tak bleh jgak...dh mmg dia tu cina, mmg le tak faham...tp kdang2 mmg ada org melayu ni yg gunakan 'insyallah' tu sebagai alasan utk tak pergi atau tak buat sesuatu, ye tak...? mmg sepatutnye kita sbg umat islam menggunakan kalimah tersebut sebagai tanda kita berserah kpd-Nya...walaubgmanapun, jika rasanye kita tak dpt nk bg komitmen kpd sesuatu hal tersebut, ckp je la terus terang tak boleh...lebih2 lg jika hal tersebut ada melibatkan shbt2 yg bukan islam...tkut nti mereka salah anggap dan mempersendakan kalimah2 yg membesarkan Allah s.w.t seperti ini...wallahualam...

Monday, September 7, 2009

kad raye...













“dah lapuk dek hujan, dah lekang dek panas”...mngkin ini pepatah yg boleh dikaitkan dgn kad hari raya yg dahulunya boleh dikatakan menjadi tradisi masyarakat kita yg menyambut hari raya aidilfitri...rasenye lebih meriah suasana raye tu kalo bnyk dpt kad raye mcm dulu2, btol tak...

teringat zaman persekolahan dahulu, bile tibe musim raye ni, sibuk le carik kad raye yg gmbr kartun2 tu utk hntr kt member2 dan sdare-mare...yg jauh, kena la hntr melalui pos...tp member yg dkt2 umah tu, kita sndiri la yg jadik postman...naik beskal, selitkan sendiri kt peti surat umah member, haha...

tp skrg ni, teknologi dh canggih, zaman dh berubah...dh jarang org hntr kad raye...semua pakai s.m.s dan e-mail je...mngkin lebih mudah dan lebih murah...pun ok jgak, at least ada jgak tanda ingatan utk bermaaf-maafan...sebenarnye, ada jgak niat nk hntr kad raye kt kwn2 dan sdare-mare tahun ni...wallahualam, tgk lah kalo berkesempatan...cuma problem nye kalo nk hntr kad raye ini adalah alamat rumah...x semua yg ada, haha...

nota: kepada shbt2 dan sesiapa yg menjengok blog ni, sudi2 lah kirenye bg alamat rumah anda ye...insyallah kalo ada rezki, smpai le kad raye dari saya...jgn mendajal, bagi alamat rumah mayat ke, rumah api ke, udah le, hehehe...

Friday, September 4, 2009

suara kekasih...

hadiran ombak membelai pantai...
tiada putusnya percintaan itu...
hembusnya bayangmu menyejukkan...
tapi tiada terhenti dahaga kerinduan...
suara kekasih...
membelai hatiku...
suara kekasih...
membasuh lukaku...

tibanya sinar bulan di laut...
dengan ribuan alunan kemesraan...
membawa kenangan yang berlalu...
dengan ribuan warna keemasan...
suara kekasih...
membelai jiwaku...
suara kekasih...
yang menyejukkan ku...

terdengar suaramu yang suci...
pabila terkejut dari mimpi...
ku meyakinkan suara itu...
memanggil daku dengan harapan...
tapi sayangnya alunan ombak...
yang memecah diri sangkaku...
suara kekasih...
yang memanggil daku...
suara kekasih...
di malam yang indah...

nota: aku peminat no 1 alleycats, hehe...dapatkan lirik2 lagu alleycats disini...

Thursday, September 3, 2009

jangan lupa...

alhamdulillah, dah diselesaikan rukun islam yg ke-4...hampir terlupa...nsib baik ternampak amil bukak kaunter di bahagian belakang msjd smlm...kpd shbt2, jgn lupe menunaikannya...

"ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah maha mendengar lagi maha mengetahui..." - surah At-Taubah (ayat 103)...

Tuesday, September 1, 2009

kalah la pulak...

mmg kecewa bile melihat kekalahan arsenal di tangan m.u hari ahad lepas...maklum la, kalah dgn musuh tradisi, haha...apa nk buat, dh kalah tetap kalah...mmg teruk aku kena 'belasah' dgn geng2 m.u...dari mlm kekalahan tu, sehingga la kt opis hari ni, dok tahan telinga je...hai la nasib badan, haha...tahniah wat pasukan m.u yg menang...

wlaubgmanapun, kecewa jgak dgn beberapa keputusan yg dibuat oleh pengadil...kalo kata pengadil berat sebelah, nti org kata kita ni salahkan pengadil plak...tp hakikatnya mmg begitu la...sape yg tgk game tu, pasti boleh menilai sendiri mutu pengadilan game tu...yg 'tackle' smpai tergolek mcm nk bunuh org tu, tak pulak dpt penalti...sabau aje la, haha...

ni la refree terbaik EPL ni...mmg idola la...wa caya lu, haha...

nota: ingt lepas ni, arsenal pun kena ada refree sndiri jugak la...baru bleh dpt advantage bnyk, haha...xpe la, x guna pun kalo menang dgn cara tu ye tak, haha...

Wednesday, August 26, 2009

majlis berbuka di sana-sini...

hari ni, baru masuk hari yg ke-5 berpuasa...alhamdulillah, masih diberi kekuatan utk meneruskannya...rasanye, bru 2 kali je dpt berbuka dirumah...itu pun, sehari tu berbuka dlm kereta dulu (trffic jem punye pasal)...bnyk jemputan2 majlis berbuka diterima...x kiralah dgn kwn2, tempat kerja, sehinggalah ke peringkat kementerian...insyallah, akan dtg ni, akan ada lagi jemputan...

ramadhan ni mmg mempunyai hikmahnya yg tersendiri...selain dari bulan yg dipenuhi keberkatan, majlis2 sebegini juga dpt mengeratkan silaturrahim disamping berjumpa dgn shbt2 yg dah lama x jumpa...juadah yg dihidangkan mmg memikat selera...bak kata atuk kt astro tu, "macam-macam adaaa"...kalo ikut nafsu, mmg semuanya nk di tibai...tp kena la control skit...kalo x, ke laut plak solat terawih nnti, haha...

nota: tak sabar nk pegi majlis berbuka PERLU di shah alam hari jumaat ni...siap apply cuti lg tuh, huahaha...

Friday, August 21, 2009

selamat ulang tahun...

selamat hari ulang tahun diucapkan kepada ‘perjalanan’ (tak malu, wish besday kt diri sendiri, haha)...jgn salah paham, bukan hari jadi aku...tanggal 1 ramadhan 1430 hijrah ini merupakan ulang tahun yg pertama bg blog aku yg bergelar ‘perjalanan’ ni...dh setahun ‘perjalanan’ ini dimulakan sejak 1 ramadhan 1429 hijrah yg lalu...

di kesempatan ini, aku memohon ampun dan maaf sekiranya ada coretan, penulisan, pendapat, atau komen2 aku selama ini yg agak keterlaluan dan menyinggung perasaan mana2 pihak...sesungguhnya, tidak terlintas di hati utk bertindak sedemikian...trima ksih diatas sokongan berterusan dari sahabat2 blogger yg lain...tanpa anda, apalah erti ‘perjalanan’ ini...smoga diberi kekuatan dan buah fikiran yg bernas untuk aku meneruskan ‘perjalanan’ ini hingga ke akhirnya...

kepada semua, selamat menyambut ramadhan al-mubarak...

Thursday, August 20, 2009

marhaban ya ramadhan...

insyallah, pada 22 ogos ni, kita akan sekali lagi didatangi oleh bulan ramadhan al-mubarak...alhamdulillah, dipanjangkan umur lg utk menemui ramadhan pada tahun ini...ramadhan kali ini merupakan yg ke 25 bagi aku...tp yg dpt puase penuh, brape je...kecik2 dulu biasalah, bnyk miss, haha...

sememangnya ramadhan mmg dinanti-nantikan oleh seluruh umat islam...ada yg menanti disebabkan fadhilat dan keberkatannya yg bnyk, dan tak kurang jugak yg menanti disebabkan tak sabar menunggu menjelang hari raya...tak kiralah apa pun sebabnya, yg penting bulan ramadhan ini mmg amat istimewa buat kita sebagai umat islam...sesungguhnya, penawar bagi racun sepanjang tahun itu adalah di bulan ramadhan...

pohon ampun dan maaf buat semua yg mengenali diri ini...smoga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya...smoga kali ini kita dpt mengejar seberapa bnyk fadhilat dan keberkatan dari-Nya, insyallah...

selamat menyambut ramadhan al-mubarak 1430 hijrah...

Tuesday, August 18, 2009

5th asean para games 2009...

walaupun berkelainan upaya, namun semangat juang utk memartabatkan negara amat tinggi...kesungguhan yg ditunjukkan membuktikan bahawa mereka juga mampu melakukan apa yg dilakukan oleh insan sempurna anggota... bersama kita memberi sokongan padu untuk atlet-atlet negara kita...bersama kita menjayakannya..."asean moving together..."

Monday, August 17, 2009

nexus - off road...

- nexus ltd pro spirit – GH 26111-S

- shimano 7-speed twist grip shifter (chain-sprocket derailleur)

- front and rear Winzip 3mm driver in brake disc

- aluminum alloy frame and rims construction

- off road tyres

- rear safety light

- iron mag helmet

- polygon protection gloves


nota: alhamdulillah, akhirnya kesampaian jua hajat di hati…lepaih ni bleh le gi off road, hehe…

Friday, August 14, 2009

explore kapas experience challenge 2009...

doa agar semua yg terlibat termasuklah para pensyarah, para fasilitator, pegawai2 pengiring, dan terutamanya para peserta berada dalam keadaan yg baik sepanjang perkhemahan di Pulau Kapas ini...diharap segala xtvt yg dirancangkan dpt berjalan dgn lancar tanpa sebarang masalah dan kecederaan…smoga ilmu yg ditimba dan dicurahkan dpt dimanfaatkan sebaik mungkin…

pastinya perkhemahan kali ini memberi satu lagi pengalaman baru yg berbeza berbanding perkhemahan2 sebelum ini…smoga lahir lebih ramai peminat dan penggiat2 rekreasi utk masa hadapan…diharapkan agar pengajian rekreasi luar terus relevan terutama di FSR, UiTM dan seharusnya ia lebih diperhalusi dan diperkembangkan lagi bagi memajukan sektor rekreasi luar di negara ini...

selamat pergi dan selamat pulang semua…salam rekreasi, salam perjalanan

nota: 'syg' pun ada kt dlm perkhemahan ni jgak sbg peserta...pastikan awk dpt mnjalankan semua xtvt dgn baik…sy doakan kesihatan dan keselamatan awk disana...kuatkan semangat, timba seberapa bnyk ilmu yg boleh, jaga diri baik2, dan jgn lupe solat...; )

aduhai H1N1...

2 mlm lepas, aku dikejutkan dgn satu s.m.s dari boss aku...beliau menyatakan yg seorang dari pegawai di opis aku telah disahkan menghidap H1N1 positif...x sngka mangsa tersebut yg juga rakan sekerja aku telah menghidap penyakit yg semakin menular skrg ni...s.m.s yg ditulis oleh boss aku tu agak pnjg...bila aku baca dan baca, aku mula tersenyum lebar, hehe...beliau jgak menyatakan yg beberapa pekerja2 lain yg duduk berhampiran mangsa tersebut di opis termasuk aku, telah diberi cuti tanpa rekod selama 2 hari bagi memastikan keadaan tidak bertambah teruk...seronot la aku, dpt cuti free, haha...

hari ni kena masuk opis blk...alang2 dh hari jumaat, bagi cuti trus kn senang, haha...tp hari ni gi opis, lain mcm jadinye...org2 kt opis ni bile nmpk kami yg kena kuarantin ni, mcm nmpk hantu...semua lari dan menjauhkan diri...mcm kami plak yg kena H1N1...siot je korg...rupa2nye, di bhgian pentadbiran, dah keluar memo cuti tanpa rekod untuk kami yg di suruh bercuti ni...siap letak nama sorang2 lg...kecoh le satu opis...so, hari ni kena la pakai topeng muke...td kami dh check di kaunter saringan H1N1...alhamdulillah, semua ok...smoga dijauhkan dari bencana yg menimpa ini, insyallah...

"ya Allah, kurniakanlah kami kesihatan tubuh badan dan akal fikiran...jauhilah kami dari sebarang bala bencana, mala petaka dan musibah ya Allah..." sesungguhnya hanya pada-Mu jua kami memohon perlindungan, amin..."

Tuesday, August 11, 2009

setahun sudah berlalu...


gurindam dan irama...
tidak lagi ku hiraukan...
setelah api cinta terpadam...
apa yang tinggal kini...
hanya sisa kesal kelmarin...
menjadi simfoni mendayu...
pada setiap malam minggu...

setahun sudah berlalu...
februari muncul kembali...
dengan kehangatan semalam...
tanpa ku sedari...
ku petik mawar merah...
ku tulis sekuntum puisi...
tapi sayang pada siapa kan ku beri...

kesepian memaksa...
ku lihat wajah di cermin...
terpandang parut di muka ku...
bekas cinta yang lama...
apakah tidakkan hilang...
kesan cinta yang terus mendatang...
bermain di jiwa ini...

nota: aku peminat no 1 alleycats, hehe...dapatkan lirik2 lagu alleycats disini...

Wednesday, July 29, 2009

mini olimpik...

temasya Mini Olimpik adalah hasil daripada resolusi Konvensyen Sukan Kebangsaan 2008...tujuan temasya ini adalah untuk memberi peluang kepada atlet2 negara yang mempunyai ranking tanpa had umur untuk bertanding dalam satu kejohanan...selain daripada itu, temasya Mini Olimpik ini juga dijadikan sebagai medium bagi atlet2 yang mempunyai semangat kesukanan yang tinggi untuk bertanding serta memeriahkan suasana sukan di kalangan rakyat Malaysia...

untuk peringkat awal, lapan (8) jenis sukan akan dipertandingkan iaitu badminton, memanah, olahraga, berbasikal, menembak, renang, angkat berat dan gimnastik...kriteria pemilihan sukan2 ini adalah berdasarkan potensi untuk meraih pingat emas di temasya Sukan Olimpik sejajar dengan sasaran program Road To London 2012...

kepada syg @ warna-warni kehidupan yg berjaya melayakkan diri ke temasya sukan ini dlm acara menembak, abg doakan yg terbaik...cuba sedaya yg boleh dan jgn mudah putus asa, chayok2...pastikan kilauan pingat berjaya diraih...kepada semua rakyat Malaysia, marilah kita sama2 memeriahkan temasya sukan ini...untuk maklumat lanjut, boleh didapati di http://www.miniolympic2009.com.my...

bersama kita memeriahkannya ke arah kecemerlangan sukan tanah air...

toure...

aarrghhhh, tidak...baru td aku terbaca di akhbar berita harian di bahagian sukan yg memaparkan berita mengenai perpindahan pemain pertahanan pasukan Arsenal iaitu Kolo Toure dari Arsenal ke Manchester City...khabarnye proses perpindahan tersebut telah hampir selesai dan beliau telah bersetuju dgn perpindahan tersebut...terperanjat jgak aku baca berita nih...utk pengetahuan, aku mmg peminat setia Arsenal dan antara pemain yg aku minati adalah Kolo Toure ni..."aduh, ko pindah la pulak...! abis tu sape nk gnti tmpt ko hah, dodol btol la ko ni...!"

utk pengetahuan jgak, masa blaja di U dulu, aku mmg digelar sbg 'Lan Toure' dikalangan shbt2 aku yg bermain bola bersama2...slalunye aku mmg bermain diposisi pertahanan dan disebabkan aku dok minat kt mamat ni, dorg sume panggil aku dgn gelaran tersebut...aku mmg follow sejak si Toure ni masuk Arsenal lg...aku ingt lg first match dia dgn Arsenal lwn Chelsea...siap score sebijik lg tu...pdn muke Chelsea, haha...

tak guna punye Manchester City, dh xde org lain ke ko nk beli...pegi la beli player lain...asal nama dia Manchester je, mmg le aku x suke...x kire la Manchester City ke, Manchester United ke, mmg hampeh...xpe la, ko nk ambik, ambiikkk la...Toure xde pun, aku tetap penyokong setia Arsenal, hahaha hampeh...

nota: lepas ni xleh le pnggil aku Lan Toure lg...kena tukar jadik Lan Fabregas plak, keh3...;p

Tuesday, July 28, 2009

hang dh kawen noh...

tahniah diucapkan kpd mohd izwan @ wan kedah yg telah melangsungkan perkahwinan dgn azzakirah @ azza pada hari ahad lepas di semenyih...hang mmg baguih dok ada la wan...snyp2 ja, tau2 dh kawen, haha...baguih la, hang dh berjaya membina sebuah masjid...
hang ingt lg tak time kita kt umah sewa masa blaja dulu, kita dok main2 akad nikah...masa tu ally jadik tok kadi, hang jadik pengantin, aku n yasir jadik saksi...mmg lawak gile mlm tu...pengantin nikah pakai boxer je...yg tok kadi pun pakai suar pendek n lilit tuala kt badan, hahaha...sampai 8 kali hang akad nikah x lepaih2, haha...siap rakam dlm tepon lg...kalo x silap, yasir yg dok rakam adegan tu...tp rasenye tepon dia tu pun dh hilang kena curi...tak sangka hang btoi2 dh kawen skrg...
aku doakan hang bahgia smpai bila2...smpai dpt cucu cicit...smpai hang dh tua kerepot...smpai hujung nyawa hang la, insyallah...semoga dikurniakan anak2 yg baik dan berjaya...smoga slmt pergi honeymoon...jgn gopoh2 noh, pelan2 kayuh, hehe...slmt pengantin baru wan...!

kem FSG - janda baik...







inilah sebahagian dari gmbr2 yg sempat diambil semasa kem pelajar fakulti sains gunaan (FSG), UiTM shah alam pada hujung minggu lepas anjuran PERLU...aku seperti biasa menyibukkan diri join kem ni,haha...kebetulan minggu ni xde prgm rasmi, so apa lg, pegi outdoor la...seperti biasa, latto charok, janda baik dipilih sebagai lokasi kem...

yg sebenarnya salah sorg dari particpant kem ni adalah adik aku sendiri, haha...dia mmg student FSG dlm jurusan sains kimia...bnyk xtvt yg dpt dijlnkan sperti ice breaking, night walk, management games, rafting, blind trail, jungle trekking, survival, dan sbgnya...tahniah buat semua yg terlibat dlm menjayakan program ni...terima kasih diucapkan pada ahli2 PERLU yg sudi membenarkan aku menyibukkan diri dlm kem ni...diharap semua yg terlibat mndapat ilmu dan pengalaman yg baru, insyallah...