"let there be among you a group that invites to the good, orders what is right and forbids what is evil,
and they are those who are successful..." (3:104)

Tuesday, October 7, 2008

raye oh raye (balik kampung)…


seperti biasa setiap tahun, aku sekeluarga (ayah, mak, nana, nani, man) akan pulang beraya di kampung halaman ibuku di nibong tebal, penang...walaupun alamatnya nibong tebal penang, tp ia terletak di sempadan penang dan perak dan berhampiran dgn pekan parit buntar, perak...yg memisahkan kmpg kami dgn kmpg di sebelah perak hanyalah sebatang jalan...kalau nk beli brg, kami akan ke parit buntar kerana lebih dekat berbanding pekan nibong tebal...

tahun ni kami pulang 2 kereta kerana ayah membawa bersama keluarga pak lang (adik mak) yg tnggal berhampiran dirumah kami di KL...mak merupakan anak sulung dlm keluarga...so bila blk kmpg, anak2 sedara akan pnggil dia mak long...begitu juga ayah ku, pak long...kami jarang pulang ke kmpg ayah di segamat, johor sbb disana atuk dan nenek sudah tiada lg...sdara-mara pun ramai dh brhijrah ke KL...dikmpg ni, ibu kpd mak ku (atuk) masih ada lg...cuma ayah kpd mak ku (tok wan) sudah tiada...

slalunya thun2 sblum ni, rumah atok agak meriah sbb rmai yg blk kmpg...tp kali ni kurang skit sbb ada 3 keluarga shja di pagi 1 syawal iaitu keluargaku, pak lang dan pak anjang...itupun, pak anjang cuma ada masa smyg raya je, pastu dia sekeluarga terus ke kmpg istrinya di setiawan, perak...adik bradik mak yg lain (mak andak, mak teh, mak cik, pak su) beraya di kmpg suami dan istri masing2...mak ada 7 adik-beradik semuanya...

kt kmpg ni, aku merupakan cucu sulung atuk...cuma aku dan adikku yg kembar tu je yg sudah agak dewasa...sepupu2ku yg lain semuanya masih bersekolah...ada yg masih kecik lg...semuanya lebih kurang sebaya dgn adikku yg bongsu...so kalau blk kmpg, adikku yg bongsu (man) mmg sronok sgt dpt jmpe spupu yg sebaya dgnnya...berbeza dgn sepupu2 di keluarga sebelah ayah...disana semuanya dh besar2...ada yg dh keje dan berumah tngga... sbbnya ayahku adalah anak bongsu dlm fmilynya...kalau blk kmpg ayah, mak aku akan jadi mak su la, haha...ayah aku ada 10 adik-bradik...

mmg sronok sgt beraya kt kmpg...rumah atok betul2 terletak ditengah2 sawah padi... cantik permandnganya...kalau dh ada kt kmpg, rasa xnak blk KL lg...tenang dan nyaman suasana disana...bila pagi, sejuk btol, kalau tgh tido msti bngun cari slimut,pastu tido blk,haha...sejak kecil, aku slalu blk kmpg...bnyk kenangan aku kt kmpg ni walaupun aku x dibesarkan disini...aku dan adik kembarku antara cucu yg sempat melihat tok wan semasa dia masih hidup...sepupu2 yg lain x sempat tgk tok wan...

aku masih ingt dahulu ketika rumah ini masih agak daif, semua diperbuat dari papan...masa tu, jlnraya pun xde lg...cuma ada batas kecik je utk masuk kerumah dari jln besar yg hnya boleh dimasuki oleh motosikal shja...skrg ni, alhamdulillah dah semakin baik sejak semua adik2 mak dah bekerja...rumah dh diubahsuai dan ditambah dgn binaan batu bata...dh ada jlnraya terus smpai depan rumah...wlaubgmnpun, rumah asal masih dikekalkan...rumah ni dulu tok wan aku yg bina sendiri bersama2 org kmpg...

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.